pixel
logo pixel header flower pixel
pixel pixel pixel pixel pixel
logo 2 pixel header 2 pixel Viva
pixel pixel pixel pixel pixel

Aktualności
Witamy
Sportowcy
Edukacja
Linki
O nas
-
.....::: VEGE RUNNERS :::......
.
Forum
kalendarz imprez
.
..VEGE GRAND PRIX..
.
.
wyniki 2010
Podsumowanie 2010
wyniki 2011
Podsumowanie 2011
wyniki 2012
Podsumowanie 2012
-
-
Kontakt
-
-
-
tomato9.jpg
pixel   Tu jesteś: >> Aktualności arrow Edukacja arrow Artykuły arrow Źródło wapnia u sportowców wegan, Brendan Brazier


maj 20 2006
Źródło wapnia u sportowców wegan, Brendan Brazier PDF Drukuj E-mail
Bartek Sosna   
2006-05-20

Pytanie: Jestem biegaczem i od niedawna także weganinem. Obawiam się, że odkąd wyeliminowałem z diety produkty nabiałowe, mogę nie dostarczyć sobie wystarczającej ilości wapnia i tym samym będę bardziej podatny na złamania kości w wyniku ich obciążenia. Czy są to uzasadnione obawy?

Odpowiedź (Brendan Brazier, Luty 2005):

W rzeczywistości, z upływem czasu picie mleka osłabia kości z uwagi na efekt wytwarzania kwasów w naszym organizmie. W przeciwieństwie do powszechnego przekonania, to nie brak wapnia w diecie, lecz nadmierna konsumpcja suplementów oraz żywności, wytwarzających kwasy w organizmie, prowadzi w większości przypadków do słabego stanu kości, co ma swój ostateczny efekt w złamaniach i osteoporozie wśród sportowców.

Krew sama w sobie zawsze posiada odczyn neutralny, co jest niezbędne dla przeżycia. Jeśli organizm jest ciągle karmiony żywnością i suplementami wytwarzającymi kwasy w organizmie, lub napotyka obciążenia pochodzące z innych źródeł, musi przedsięwziąć odpowiednie środki, aby utrzymać neutralne pH krwi. W tym celu, organizm wyciąga alkaiczny (zasadowy) wapń z kości. Oczywiście, w efekcie tego mechanizmu, z biegiem czasu, kości będą stawały się coraz słabsze.

Najbardziej konwencjonalnym sposobem na przeciwdziałanie niskiemu poziomowi wapnia i osteoporozie jest zasugerowanie osobie, aby spożywała więcej wapnia, zazwyczaj w formie tabletek. Wapń w tabletkach czerpany jest z takich źródeł jak: muszle ostryg, kości wołowe, koralowce i skały dolomitowe. Wszystkie te źródła są niezwykle trudne i nienaturalne dla człowieka do przyswojenia. Ich duży rozmiar i rekomendowana ilość dziennych dawek jest świadectwem ich słabej dostępności biologicznej. W rezultacie, organizm musi pracować bardzo ciężko, aby czerpać wapń z tych źródeł, co jest kolejnym argumentem za ułomnością tej metody uzupełniania zasobów wapnia.

W wyniku pełnienia swoich normalnych funkcji, jak ruch czy trawienie, nasze ciało naturalnie staje się coraz bardziej zakwaszone, gdyż efekt tworzenia kwasów w organizmie jest naturalnym efektem ubocznym zdrowego metabolizmu. Ta normalna biologiczna funkcja może być podniesiona do nadmiernych rozmiarów, gdy konsumowana jest przesadna ilość jedzenia, co jest kolejnym dobrym powodem, aby jeść żywność bogatą w składniki odżywcze, ograniczając tym samym całkowitą ilość spożywanego pożywienia.

ImageSportowcy podczas treningu na najwyższym poziomie są najbardziej narażeni na nadmiernie wysoki poziom kwasów w organizmie (tzw. kwasica). Energiczne ćwiczenia powodują wzrost poziomu kwasu mlekowego w organizmie, a jakiekolwiek inne obciążenia tylko wzmagają ten proces. Oczywiście poza obciążeniem fizycznym, wielu sportowców musi także dawać sobie radę z różnego rodzaju obciążeniami psychicznymi, związanymi z presją na osiągnięcie określonych wyników sportowych. Zwiększony metabolizm jest kolejnym czynnikiem, dodatkowo obniżającym poziom pH, jakiemu sportowcy muszą stawić czoła. Łącząc powyższe obciążenia z faktem, że sportowcy generalnie potrzebują więcej pożywienia, ze szczególnym uwzględnieniem białka w celu wsparcia regeneracji mięśni, otrzymujemy przepis na zdewastowany przez kwasy organizm.

Sportowcy utrzymujący przez dłuższy okres czasu kwaśnie środowisko wewnątrz swojego organizmu są także bardziej podatni na wyczerpanie. Jako że kwasowość jest czynnikiem powodującym stres, poziom kortyzolu wzrasta, objawiając się w zaburzeniach snu. Najlepszym sposobem na przeciwdziałanie kwasicy jest spożywanie pożywienia bogatego w chlorofil. Chlorella (algi z okolic Japonii) i zielono-listne warzywa nadają się do tego najlepiej. Surowa, nieprzetworzona żywność jest także ważnym aspektem przy utrzymaniu zasadowości (alkaiczności) wewnątrz naszego ciała. Nieprażone ziarna sezamu są niezwykle bogate w wapń, a tym samym bardzo alkalizujące.

Poza kwestiami dietetycznymi, istnieje także wiele innych sposobów na zredukowanie kwasowości wewnątrz organizmu, takich jak ćwiczenia związane z głębokim oddychaniem, joga czy medytacje. Powyższe techniki są w stanie w większym stopniu zapewnić utrzymanie mocnych kości, niż konsumpcja żywności bogatej w nabiał.

 



pixel
Najnowsze
*****
Viva!
Magazyn Vege
Polsoja
Vege MTB
-
-
Nasz biegowy blog :
>>> VegeRunners.pl
pixel pixel pixel pixel pixel
pixel pixel Powered by Veggies pixel pixel
pixel pixel pixel pixel pixel
pixel pixel pixel pixel pixel
pixel pixel pixel pixel pixel
pixel
© 2006 WegeSport.pl
Advertisement